1) Hoe werkt vrijwilligen bij Nederland Cares?
Je schrijft je online in via onze website. Dit verplicht je nog tot niets, maar natuurlijk is het nog mooier als je je ook al aanmeldt voor een vrijwilligersactiviteit op de activiteitenkalender. Na inschrijving ontvang je één keer per maand per mail de nieuwsbrief met het laatste nieuws en activiteiten.
2) Wat betekent ‘flexibel’ precies?
Je bepaalt zelf wanneer en voor welke vrijwilligersactiviteit je je aanmeldt op een moment dat het jou uitkomt. Hoe vaak je komt bepaal je natuurlijk zelf, maar omdat we graag zo veel mogelijk mensen willen helpen, hopen we je nog eens terug te zien. Let wel: flexibel betekent niet dat het vrijblijvend is. We verwachten wel dat je na aanmelding ook aan de activiteit deelneemt. Jouw hulp is echt nodig!
3) Zijn er vereisten voor vrijwilligen bij Nederland Cares?
Enthousiasme en zin om de handen uit de mouwen te steken zijn voldoende om aan te sluiten bij één van onze kalenderactiviteiten. Speciale kennis of kunde is niet nodig. Echter, aangezien we ons inzetten voor kwetsbare mensen hanteren we een minimumleeftijd van 18 jaar.
4) Waar kan ik vrijwilligen?
We werken samen met verschillende maatschappelijke instellingen in de stad. De vijf kwetsbare groepen waar we ons op richten zijn: ouderen, kinderen in achterstandsituaties, mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking, migranten en dak- en thuislozen.
5) Ik heb me aangemeld voor een activiteit, maar er is iets tussen gekomen. Wat nu?
Ons vrijwilligerswerk is flexibel, niet vrijblijvend. Kun je na aanmelding toch niet, laat het ons dan een dag van te voren weten. Dan kunnen we de vrijwilligersactiviteit nog openen voor andere vrijwilligers. Je mag natuurlijk ook zelf vervanging regelen, mits die persoon ingeschreven staat bij één van onze Cares steden.
6) Hoe kan ik op de hoogte blijven van vrijwilligersactiviteiten?
Wij bieden onze kalenderactiviteiten online aan: via onze website, Facebook pagina en Twitter. Dit zijn ook dé kanalen om ons te volgen en op de hoogte te blijven van nieuwe activiteiten en activiteiten waar nog vrijwilligers nodig zijn. Daarnaast houden we je op de hoogte via onze nieuwsbrief.
7) Als ik vragen heb over een vrijwilligersactiviteit aan wie kan ik die stellen?
Iedere stad heeft één of twee stadsmanagers. Zij kunnen je alles vertellen over de verschillende activiteiten en de maatschappelijke organisatie waar jij wilt vrijwilligen. Je vindt hun contactgegevens onder het tabblad ‘Wie zijn wij’ in het menu.
8) Met hoeveel vrijwilligers ben ik bij een vrijwilligersactiviteit?
Vrijwilligen met elkaar verbindt, daarom streven we er altijd naar minimaal twee vrijwilligers aanwezig te laten zijn bij onze activiteiten. Het komt wel eens voor dat een activiteit niet helemaal gevuld wordt, toch vrijwillig je nooit alleen. Op locatie is er altijd iemand aanwezig van de instelling om je op te vangen.
9) Kan ik iemand meenemen?
Ja, graag zelfs! Vriend, vriendin, collega, familielid, buur; iedereen is welkom om aan te sluiten. Deze persoon dient zich in te schrijven op onze website en aan te melden voor de activiteit op de kalender. Dan zijn zij namelijk verzekerd tijdens de vrijwilligersactiviteit.
10) Worden we door iemand begeleid tijdens de vrijwilligersactiviteit?
Bij aankomst op de activiteit word je opgevangen door een professionele begeleider die je introduceert en wegwijs maakt.
11) Als er tijdens een vrijwilligersactiviteit iets misgaat, ben ik dan aansprakelijk?
Als vrijwilliger draag je nooit de verantwoordelijkheid voor de mensen die je helpt, die ligt bij de begeleiding. Wel ben je verantwoordelijk voor je eigen handelen. Omdat we kwetsbare mensen helpen, verwachten we dat vrijwilligers alle fatsoen en regels van goed gedrag in acht nemen.
12) Ben ik verzekerd tijdens een vrijwilligersactiviteit?
Nederland Cares is niet aansprakelijk voor enige vorm van schade, ongevallen, lichamelijk letsel, verlies of diefstal van goederen of enige andere schade voorafgaand, tijdens of na de vrijwilligersactiviteit. Neem je deel aan een activiteit dan is dat op eigen risico. In eerste instantie zijn alle vrijwilligers van Nederland Cares tijdens het vrijwilligen verzekerd via onze collectieve vrijwilligersverzekering. Echter, mocht je schade veroorzaken, dan zul je eerst je eigen aansprakelijkheidsverzekering moeten aanschrijven. Schade- of ongevallen aan derden vallen onder je eigen aansprakelijkheidsverzekering.
13) Waarvoor worden mijn persoonlijke gegevens gebruikt?
Door informatie te vragen zoals je adres, leeftijd en werkgever, krijgen wij inzicht in de groep mensen in ons netwerk. We vragen om een telefoonnummer om contact op te kunnen nemen n.a.v. wijzigingen/annulering van een activiteit waarvoor je je hebt aangemeld of bij een foutief e-mailadres. We vragen naar je e-mailadres zodat je je kunt inloggen en om je van onze activiteiten op de hoogte te houden. Je persoonlijke gegevens worden zonder jouw toestemming niet doorgegeven aan derden.
Als je bent ingeschreven en je opgeeft voor een vrijwilligersactiviteit, zijn je voor-, achternaam, functie en werkgever zichtbaar op de website. Indien je dit niet wilt, kun je dit gemakkelijk wijzigen op je persoonlijke profielpagina.
14) Hoe kan ik mijn inlog/wachtwoord wijzigen?
Dit kun je doen op je eigen profielpagina.
2) Wat betekent ‘flexibel’ precies?
Je bepaalt zelf wanneer en voor welke vrijwilligersactiviteit je je aanmeldt op een moment dat het jou uitkomt. Hoe vaak je komt bepaal je natuurlijk zelf, maar omdat we graag zo veel mogelijk mensen willen helpen, hopen we je nog eens terug te zien. Let wel: flexibel betekent niet dat het vrijblijvend is. We verwachten wel dat je na aanmelding ook aan de activiteit deelneemt. Jouw hulp is echt nodig!
3) Zijn er vereisten voor vrijwilligen bij Nederland Cares?
Enthousiasme en zin om de handen uit de mouwen te steken zijn voldoende om aan te sluiten bij één van onze kalenderactiviteiten. Speciale kennis of kunde is niet nodig. Echter, aangezien we ons inzetten voor kwetsbare mensen hanteren we een minimumleeftijd van 18 jaar.
4) Waar kan ik vrijwilligen?
We werken samen met verschillende maatschappelijke instellingen in de stad. De vijf kwetsbare groepen waar we ons op richten zijn: ouderen, kinderen in achterstandsituaties, mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking, migranten en dak- en thuislozen.
5) Ik heb me aangemeld voor een activiteit, maar er is iets tussen gekomen. Wat nu?
Ons vrijwilligerswerk is flexibel, niet vrijblijvend. Kun je na aanmelding toch niet, laat het ons dan een dag van te voren weten. Dan kunnen we de vrijwilligersactiviteit nog openen voor andere vrijwilligers. Je mag natuurlijk ook zelf vervanging regelen, mits die persoon ingeschreven staat bij één van onze Cares steden.
6) Hoe kan ik op de hoogte blijven van vrijwilligersactiviteiten?
Wij bieden onze kalenderactiviteiten online aan: via onze website, Facebook pagina en Twitter. Dit zijn ook dé kanalen om ons te volgen en op de hoogte te blijven van nieuwe activiteiten en activiteiten waar nog vrijwilligers nodig zijn. Daarnaast houden we je op de hoogte via onze nieuwsbrief.
7) Als ik vragen heb over een vrijwilligersactiviteit aan wie kan ik die stellen?
Iedere stad heeft één of twee stadsmanagers. Zij kunnen je alles vertellen over de verschillende activiteiten en de maatschappelijke organisatie waar jij wilt vrijwilligen. Je vindt hun contactgegevens onder het tabblad ‘Wie zijn wij’ in het menu.
8) Met hoeveel vrijwilligers ben ik bij een vrijwilligersactiviteit?
Vrijwilligen met elkaar verbindt, daarom streven we er altijd naar minimaal twee vrijwilligers aanwezig te laten zijn bij onze activiteiten. Het komt wel eens voor dat een activiteit niet helemaal gevuld wordt, toch vrijwillig je nooit alleen. Op locatie is er altijd iemand aanwezig van de instelling om je op te vangen.
9) Kan ik iemand meenemen?
Ja, graag zelfs! Vriend, vriendin, collega, familielid, buur; iedereen is welkom om aan te sluiten. Deze persoon dient zich in te schrijven op onze website en aan te melden voor de activiteit op de kalender. Dan zijn zij namelijk verzekerd tijdens de vrijwilligersactiviteit.
10) Worden we door iemand begeleid tijdens de vrijwilligersactiviteit?
Bij aankomst op de activiteit word je opgevangen door een professionele begeleider die je introduceert en wegwijs maakt.
11) Als er tijdens een vrijwilligersactiviteit iets misgaat, ben ik dan aansprakelijk?
Als vrijwilliger draag je nooit de verantwoordelijkheid voor de mensen die je helpt, die ligt bij de begeleiding. Wel ben je verantwoordelijk voor je eigen handelen. Omdat we kwetsbare mensen helpen, verwachten we dat vrijwilligers alle fatsoen en regels van goed gedrag in acht nemen.
12) Ben ik verzekerd tijdens een vrijwilligersactiviteit?
Nederland Cares is niet aansprakelijk voor enige vorm van schade, ongevallen, lichamelijk letsel, verlies of diefstal van goederen of enige andere schade voorafgaand, tijdens of na de vrijwilligersactiviteit. Neem je deel aan een activiteit dan is dat op eigen risico. In eerste instantie zijn alle vrijwilligers van Nederland Cares tijdens het vrijwilligen verzekerd via onze collectieve vrijwilligersverzekering. Echter, mocht je schade veroorzaken, dan zul je eerst je eigen aansprakelijkheidsverzekering moeten aanschrijven. Schade- of ongevallen aan derden vallen onder je eigen aansprakelijkheidsverzekering.
13) Waarvoor worden mijn persoonlijke gegevens gebruikt?
Door informatie te vragen zoals je adres, leeftijd en werkgever, krijgen wij inzicht in de groep mensen in ons netwerk. We vragen om een telefoonnummer om contact op te kunnen nemen n.a.v. wijzigingen/annulering van een activiteit waarvoor je je hebt aangemeld of bij een foutief e-mailadres. We vragen naar je e-mailadres zodat je je kunt inloggen en om je van onze activiteiten op de hoogte te houden. Je persoonlijke gegevens worden zonder jouw toestemming niet doorgegeven aan derden.
Als je bent ingeschreven en je opgeeft voor een vrijwilligersactiviteit, zijn je voor-, achternaam, functie en werkgever zichtbaar op de website. Indien je dit niet wilt, kun je dit gemakkelijk wijzigen op je persoonlijke profielpagina.
14) Hoe kan ik mijn inlog/wachtwoord wijzigen?
Dit kun je doen op je eigen profielpagina.
